ההיסטוריה של השעונים – איך הכול התחיל?

אין תגובות

ההיסטוריה של השעונים

המצאת השעון המכני הראשון

בשנת 1275 הומצא השעון המכני הראשון באנגליה. אחד השעונים הוותיקים ביותר נמצא בקתדרלת סאליסברי, שהושלמה בנייתה בשנת 1386. לשעון זה שנבנה אין צג ובכדי שאנשים יכלו לדעת את השעה היה נשמע צליל מסוים בעת הגעה לשעה עגולה. בתחילת 1300 נבנו באיטליה שלושה שעונים מכניים. האחד היה שעון אסטרונומי, השני מצלצל בפעמון כל שעה והשלישי עקב אחר השעות באמצעות הזריחה וימי החודש ועם התקדמות השנים, המשיכו הנפחים לבנות שעונים עם פעמונים חזקים שיישמעו ברחבי בתי האחוזה והעיירות.

הגעתם של שעוני הכיס

בעוד שעוני כיס החלו להיות מיוצרים בסוף המאה ה -16, הם הראו רק את השעה העגולה ולא את תזוזת הדקות בשעון. רק בשנת 1680 נוספו המחוגים של הדקות לשעונים, כאשר מחוגת הדקות הופיעה כ-10 שנים לאחר המחוגה של השעות אך לא התקבלה "בעין יפה" במשך תקופה ארוכה.

ייצור המוני ותעשייתי של שעוני הכיס

עם השדרוגים בטכנולוגיה במאה ה -19, היצרנים הצליחו גם לפתח מערכות משלהם לשכפול כלים ומכונות. הייצור ההמוני פרח בארצות הברית, בעיקר במסצ'וסטס ובקונטיקט. חומרים זולים יותר אפשרו לייצור המוני של שעוני כיס שהפכו אותם לרשות האנשים הרגילים בפעם הראשונה. גם מבחינה מכנית, החלו להופיע שינויים בכל הנוגע לצורת הפעלת "ודריכת" השעון.

שעוני היד

שעון היד הראשון נוצר בשנת 1812, כך שיתאים לפרק כף היד של מלכת נאפולי, אולם הם הוצגו בעבר בשנות ה 1570. שעוני היד נלבשו בעיקר על ידי נשים מכיוון שהשעונים מועדים לפגיעה בחפצים שונים בזמן העבודה, ולכן גברים ענדו שעוני כיס. שעוני יד הפכו פופולריים יותר בקרב גברים בצבא ובשנת 1880, ייצר המוני ג'ירארד, מג'ירארד-פרגאו, אלפיים שעוני יד עבור קציני הים הגרמניים. הטייס הברזילאי אלברטו סנטוס-דומונט חיפש אחר שעון שיאפשר לו להשתמש בשתי הידיים בעת טיסותיו ולכן שעון יד הפך להיות פתרון אולטימטיבי.

העתיד של השעונים

כסף, נירוסטה ושעונים העשויים זהב הם חומרי גלם נפוצים, חברות ומותגי שעונים התנסו בשימוש בטיטניום וסיבי פחמן בעיצוב רכיבים מסוימים בשעון שלהם וכן בשימוש באלומיניום ופלטינה. בשנים האחרונות ניתן אף להבחין "בשעוני הייטק" הכוללים חומרי גלם כגון סיליקון וקרמיקה.

ייצור שעוני יד לנשים או לגברים תמיד הלכו יד ביד עם הטכנולוגיה וההמצאות המודרניות, ובאמת ראינו את זה בעשורים האחרונים עם מנגנון הקוורץ והשעונים החשמליים. לאחרונה עם התרחבות הטכנולוגיה בתחום המחשבים והטלפונים הניידים, חברות התנסו ב"שעון החכם" או שעון דיגיטלי ממוחשב כפי שחלקנו מכירים.

השעון המכני פעם כמעט מת עם שיגעון שעון הקוורץ אך הוא הוחזר לחיים. אפילו עם כל ההתקדמות והמהדורות הטכנולוגיות החדשות, שעונים מכניים כאן כדי להישאר. יש יופי בייצור ובחדשנות המכנית של שעונים אלה שאנשים נמשכים אליהם. זה נראה בעולם השעונים של אספני וינטג', השואפים למצוא שעונים קלאסיים שנעשו לפני עלייתה המטאורית של הטכנולוגיה. טכנולוגיות חדשות אלה הנראות כיום יסייעו לדמיון לחקור מסלולים בלתי צפויים בייצור שעונים ומחוצה לה.


השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *